Bedenktijd / herroepingsrecht

Het consumentenrecht geeft de consument bij een “koop op afstand” een herroepingsrecht/bedenktijd. Binnen een termijn van 14-dagen (na ontvangst) kan het product of de dienst kosteloos geannuleerd worden. In dit artikel lees je de regels rondom het herroepingsrecht.

Benieuwd wanneer er sprake is van een koop op afstand? Lees dan DIT ARTIKEL.
Niet alle overeenkomsten die via bijvoorbeeld internet worden gesloten vallen onder de noemer “koop op afstand”.

Let op! Bij een gepersonaliseerd product is er ook geen herroepingsrecht/bedenktijd. Het moet wel echt om een “gepersonaliseerd product gaan”, slechts voorgeprogrammeerde keuzeopties vallen daar niet onder. Lees DIT ARTIKEL om meer de weten over gepersonaliseerde producten.

Consument moet geïnformeerd worden over het recht

De handelaar moet de consument bij een koop op afstand informeren over de bedenktijd/recht van ontbinding/het herroepingsrecht. Ook al weet je als consument dat je een bedenktijd hebt is dat in principe niet voldoende. De handelaar moet op grond van de wet informeren over het bestaan van het recht, de voorwaarden, de termijn en wijze waarop (+het modelformulier).

Het is dus niet voldoende als de handelaar aangeeft: U heeft een wettelijke bedenktijd.

Hier is de termijn niet aangegeven en ook niet de manier waarop gebruik gemaakt kan worden van het recht.

Verlening termijn bij onjuiste of ontbreken informatie

Als onjuist of niet wordt geïnformeerd heeft dit in principe verstrekkende gevolgen. De bedenktermijn gaat dan namelijk nog niet lopen. De 14-dagen gaan pas in op het moment dat er volledig geïnformeerd is. Er zit wel een maximum van 12 maanden aan de mogelijke verlening.

Dit heeft dus tot gevolg dat als een consument een product op afstand heeft gekocht, maar niet wist dat hij bedenktijd had. De overeenkomst (in de meeste gevallen) soms nog een jaar later kan worden ontbonden. Bijvoorbeeld omdat de consument er achterkomt dat hij wel bedenktijd had, of omdat de handelaar op een later moment nog de juiste informatie verstrekt.

Geen recht op herroeping/bedenktijd/ontbinding

Art. 230p BW geeft de meeste uitzonderingen op het herroepingsrecht. Dit recht bestaat bijvoorbeeld niet als er sprake is van een openbare veiling, producten die snel bederven, kranten/tijdschriften e.d. (kijk in het wetsartikel voor de volledige lijst).

LET OP: Er is ook geen bedenktijd wanneer je als consument akkoord gaat met het gelijk starten van bijvoorbeeld de dienst en je afstand doet van het recht op ontbinding als de handelaar de overeenkomst volledig is nagekomen tijdens de 14-dagen. Dit moet wel middels uitdrukkelijk voorafgaande toestemming.

Als de handelaar een zogenaamde toestemming verstopt in de algemene voorwaarden is dat dus niet geldig.

De start van de 14-dagen bedenktijd/herroepingsrecht

De bedenktijd/ontbindingstermijn/het herroepingsrecht van 14 dagen start:

  • Bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten op de dag dat de overeenkomst gesloten wordt.
  • Bij consumentenkoop in de meeste gevallen op de dag van ontvangst van het (volledige) product*.

*LET OP! Er zijn wel een aantal uitzonderingen.

  • Gaat het om een soort abonnement op bijvoorbeeld luchtjes of andere producten? Dan gaat de bedenktijd lopen bij ontvangst van de eerste levering.
  • Worden er meerdere producten besteld? Dan gaat de termijn lopen op het moment dat het laatste product is ontvangen (als de producten afzonderlijk worden geleverd).

Lees art. 230-o BW voor alle voorwaarden en uitzonderingen.

Gebruik maken van bedenktijd/herroepingsrecht/recht van ontbinding

Je kan gebruik maken van het recht door het toezenden van een ingevuld modelformulier of het toezenden van een daartoe strekkende ondubbelzinnige verklaring aan de handelaar.

Bijvoorbeeld per mail, brief of telefoon.

Let op: Je moet als consument kunnen aantonen dat je gebruik hebt gemaakt van het recht. Bijvoorbeeld met een kopie van de verzonden e-mail en ontvangstbevestiging. Dat is moeilijk als het via een telefoongesprek gaat. In dat geval is het dus verstandig alsnog een email te versturen.

Verzending en terugbetaling

Het product moet worden teruggestuurd binnen 14 dagen nadat gebruik is gemaakt van het recht op ontbinding/herroeping (tenzij de handelaar heeft aangegeven het product zelf af te (laten) halen.

Let op: in principe moet je zelf betalen voor het terugzenden van de zaak (behalve als de handelaar dit niet correct heeft aangegeven).

De handelaar moet de prijs (en de leveringskosten) in principe binnen 14 dagen na ontvangst van de herroepingsverklaring uitvoeren.

Als consument ben je niet aansprakelijk voor kosten die het gevolg zijn van het gebruiken van het recht op ontbinding.

In dit artikel is niet ingegaan op de mogelijke kosten van waardevermindering van een product en de situatie waarin er op uitdrukkelijk verzoek van de consument al is gestart met het leveren van de dienst. Lees daarover binnenkort meer!