Wanneer je als consument (natuurlijk persoon) een product of dienst koopt, heb je in veel gevallen waarin de koop buiten een fysieke winkel heeft plaatsgevonden, de mogelijkheid om op de koop terug te komen. In de praktijk worden verschillende woorden voor dit recht gebruikt: bedenktijd, herroepingsrecht, herroepingstermijn, zichttermijn enz. Het gaat steeds om hetzelfde recht.
Let op: Dit artikel is een vereenvoudigde weergave van het herroepingsrecht. In specifieke gevallen is het altijd aan te raden het wetsartikel na te kijken, verder onderzoek te doen of juridisch advies te vragen.
Tabel bedenktijd consumentenrecht
Ontbindingstermijn (zie art. 6:230o BW voor de volledige beschrijving) |
---|
Het moet gaan om: Koop op afstand, Kan zonder opgave van redenen Ontbinden kan tot een termijn van 14-dagen – Bij diensten. – bij een consumentenkoop. *De verkoper moet de consument op dit recht wijzen
Uitgezonderd -Autoverhuur -Goederenvervoer -Openbare veilingen -Cateringdiensten -Dringend herstel -Een aangepast/ -Bederfelijke producten -Producten die vanwege hygiënische/ -Kranten en tijdschriften (tenzij abonnement) – Mediaproducten (zoals dvd, spel, software) |
Belangrijk bij de bedenktijd
- Als er vooraf uitdrukkelijk afstand is gedaan van de ontbindingstermijn, kan er geen gebruik meer van dit recht gemaakt worden. Dit is vaak het geval bij digitale inhoud, of diensten die al geheel zijn nagekomen.
- Het is mogelijk om te ontbinden voordat de dienst/het product is ontvangen. Het is dus niet nodig om te wachten totdat de producten zijn ontvangen.
- De zaak mag niet gebruikt zijn. Je mag alleen het product beoordeeld hebben.
Het gaat eigenlijk om eenzelfde soort situatie als wanneer je in een winkel bent. Dat houdt in dat je in sommige gevallen het product wel aan mag zetten (showmodel).
Hoe ga je als consument over tot ontbinding?
Om gebruik te maken van het ontbindingsrecht kan gebruik gemaakt worden van een modelformulier of met een ondubbelzinnige verklaring aan de handelaar. Dat kan dus ook een WhatsApp bericht zijn. Het is wel belangrijk dat je kan bewijzen dat de verklaring is verzonden en ontvangen.
Vervolgens moet het product binnen 14 dagen na het verzenden van de ontbindingsverklaring terug worden teruggestuurd. In principe moet de consument voor de verzendkosten betalen.
Terugbetaling van de koopprijs
Als er volgens de regels is ontbonden moet de verkoper vervolgens de aankoopprijs binnen 14 dagen na ontvangst van de retour verrichten.
Terugbetaling gebeurt met hetzelfde betaalmiddel als waarmee is betaald. Geregeld wordt er geprobeerd om een tegoedbon aan te bieden, hier hoeft echter geen genoegen mee genomen te worden.
Als er al voor een gedeelte gebruik is gemaakt van het product/diensten moet de consument een gedeelte betalen (bijvoorbeeld bij electra).
Lees ook meer over dit onderwerp op de site van de Consumentenbond.
Your Content Goes Here