dropshipping

Je hebt een mooi cadeau gekocht via een webshop in Nederland en je had geluk! Het was SALE en in plaats van €50 was het product € 20. De volgende dag hoor je ineens dat hetzelfde product via Aliexpress voor €2 te koop is. Het doorverkopen en “dropshipping” komt steeds vaker voor, maar is dit toegestaan? En welke rechten heb je als consument in dit soort situaties.

Verschil tussen “doorverkoop” en dropshipping

“Doorverkopen” en dropshipping zijn niet hetzelfde. “Doorverkopen” is eigenlijk datgene wat alle ondernemingen doen wanneer ze producten verkopen die ze niet zelf geproduceerd hebben. Bij dropshipping komt de verkoper zelf pas in actie als de consument een product gekocht heeft. Hierdoor kan vertraging onstaan. Bij het doorverkopen zal de aanbieder zelf een voorraad van de producten hebben. Of deze nou van Aliexpress of een andere leverancier komen.

Grote prijsverschillen

De prijsverschillen tussen de goederen die in Nederland verkocht worden en afkomstig zijn uit Azië kan erg groot zijn. Verkopers zullen vaak zelf foto’s maken van een product hierdoor kan het (bewust of onbewust) moeilijker zijn om te achterhalen of hetzelfde product op Aliexpress te koop staat.

Hieronder zie je twee voorbeelden van mogelijk identieke, maar in ieder geval vergelijkbare, producten. Het verschil is hier ongeveer 15 en 38 euro.

Is dropshipping wettelijk toegestaan?

Het doorverkopen of gebruik maken van dropshipping is toegestaan zolang er aan de wettelijke bepalingen voldaan wordt. Prijzen zijn in principe niet gereguleerd en een verkoper mag zelf de prijs bepalen waarvoor een product te koop staat. Als koper kun je zelf bepalen of je een product voor een bepaalde prijs koopt.

Wettelijk gezien moet je als consument voorgelicht worden over het product. Art. 6:230m BW geeft een hele lijst aan informatie die voor de koop met de consument gedeeld moet worden. Voor dit onderwerp zijn de onderstaande punten het belangrijkste. Informatie over:

  • de voornaamste kenmerken van de zaak;
  • de totale prijs van de zaken (eventuele verzendkosten moeten ook duidelijk aangegeven zijn);
  • wijze van levering en de termijn van levering;
  • informatie over het recht van ontbinding;
  • het bestaan van de wettelijke waarborg dat het afgeleverde product aan de overeenkomst moet beantwoorden.

Aan deze voorwaarden wordt al snel voldaan aangezien er geen plicht is de inkoopprijs te vermelden.
Bij dropshipping kunnen het snelste problemen ontstaan bij de termijn van levering omdat de verkoper pas in actie komt als je als consument het product hebt gekocht.

Rechten als consument

Als consument kun je actie ondernemen als:
– het product niet overeenkomt met wat je besteld hebt (non-conformiteit);
– het product niet goed werkt of kapot gaat (garantie);
– er sprake is van te late levering, of je je binnen 14 dagen na ontvangst bedenkt (ontbinding).

Het recht dat je als consument de meest vergaande controle en bevoegdheden geeft is het recht van ontbinding van art. 6:230o BW. Bij de meeste producten heeft de consument het recht om zonder opgave van redenen de overeenkomst te ontbinden binnen 14 dagen na ontvangst van het product (of het moment dat het laatste product/onderdeel van de bestelling is afgeleverd). Er zijn uitzonderingen op het recht van ontbinding. Deze zijn te vinden in art. 6:230p BW.

Tips en wat te doen als je spijt hebt van een aankoop?

Als je twijfelt of een product het geld wel waard is, of ergens anders goedkoper wordt aangeboden kun je in ieder geval de volgende acties ondernemen.

Omgekeerd zoeken via Google afbeeldingen
Sla de afbeelding van het product op en upload deze via omgekeerd zoeken. Google laat dan sites en afbeeldingen zien waar vergelijkbare afbeeldingen te vinden zijn.

Zelf zoeken op Aliexpress
Je kunt zelf op Aliexpress op trefwoorden zoeken om te kijken of je hetzelfde/een vergelijkbaar product ziet.

Heb je al een product gekocht en is deze nog niet geleverd, of zit je nog binnen de bedenktermijn? Dan kun je de overeenkomst in de meeste gevallen nog ontbinden (kijk voor de uitzonderingen in art. 6:230p BW).

Je kunt hiervoor het modelformulier gebruiken, of een duidelijke mededeling aan de verkoper verzenden. Als consument moet je kunnen bewijzen dat je deze melding gedaan hebt. Vervolgens moet je het product binnen 14 dagen terugsturen (op eigen kosten, tenzij de verkoper aangegeven heeft deze kosten op zich te nemen). De verkoper moet de aankoopprijs en leveringskosten binnen 14 dagen vergoeden.

Blijf op de hoogte van juridische tips, interessante uitspraken en artikelen.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of een aankoop? Dan kunt u vrijblijvend contact opnemen via onderstaande knoppen.