Garantie en non-conformiteit lijken op elkaar (en overlappen elkaar soms ook). Het zijn wel twee verschillende begrippen. In dit artikel lees je over het verschil.
Garantie
Garantie is een toezegging van de verkoper of fabrikant dat een product een bepaalde tijd goed functioneert. Er zijn twee soorten garantie:
Fabrieksgarantie: Een vrijwillige belofte van de fabrikant, bijvoorbeeld “twee jaar garantie op onderdelen.”
Wettelijke garantie: De garantie dat een product voldoet aan wat je als consument mag verwachten. *Vaak gebruiken we de term “wettelijke garantie”, maar officieel bestaat die term niet. Je hebt recht op een conform product (dat het product voldoet aan de redelijke verwachtingen die je hebt). Voldoet het product daar niet aan? Dan is het non-conform (daarover zometeen meer).
De fabrieksgarantie kan gelijktijdig lopen met de “wettelijke” garantie. Maar kan ook langer of korter duren dan de periode waarbinnen je mag verwachten dat een product blijft werken.
Tijdens de fabrieksgarantie is de handelaar op grond van de gesloten overeenkomst verplicht om garantie te leveren onder de overeengekomen voorwaarden.
Non-conformiteit (“Wettelijke” garantie)
Non-conformiteit betekent dat een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die je mag hebben op basis van de prijs, productomschrijving en beloofde eigenschappen. Dit recht is vastgelegd in artikel 7:17 BW.
Als een product binnen een redelijke termijn defect raakt zonder dat het jouw schuld is, heb je recht op gratis reparatie, vervanging of teruggave van je geld, ook als de fabrieksgarantie verlopen is.
De exacte termijn hangt af van het product. Zo mag je van een wasmachine bijvoorbeeld verwachten dat deze langer meegaat dan een goedkoop horloge.
Hoe zit het bij tweedehands producten?
Ook daar mag je bepaalde verwachtingen hebben. Echter zijn die afhankelijk van de ouderdom van het product, de prijs en overige omstandigheden van het geval. Zo maakt het ook uit of het bijvoorbeeld gaat om een onderdeel dat normaal gesproken slijt.
Bij een tweedehands auto kan het dus zo zijn dat je binnen drie maanden al dikke pech kan hebben. Als het om een onderdeel gaat dat aan slijtage onderhevig is, is het meestal op de blaren zitten. Alleen wanneer om essentiële onderdelen gaat en/of er sprake is van uitzonderlijke gevallen (je hebt bijvoorbeeld specifiek gevraagd of de remblokken goed waren en je hebt een uitdrukkelijke toezegging gekregen) is dat anders.
Let dus goed op wanneer je tweedehands producten koopt, of zorg er voor dat je (aantoonbaar) toezeggingen hebt gekregen over de kwaliteit en staat van het product.
Tips & Tricks
- Vraag bij tweedehands producten aantoonbaar informatie over de staat en kwaliteit van het product.
- “Wettelijke garantie” kan (veel) langer doorlopen dan “fabrieksgarantie”. Laat je dus niet zomaar afwimpelen door een handelaar.
- De redelijke termijn is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Aanknopingspunten kunnen gemiddelde termijnen van soortgelijke producten zijn of afschrijvingstermijnen kunnen ook een handvat bieden.
- Algemene aanprijzingen of overduidelijke reclame telt niet mee voor de redelijke termijn. Daarvan wordt verwacht dat je door hebt dat het niet om feitelijke mededelingen gaat.
- Zoek op internet of er soortgelijke situaties met soortgelijke producten zijn geweest (bijvoorbeeld op rechtspraak.nl).